Tolerance Forming in Junior Schoolchildren in Context of Russian Inclusive Education

Авторы:
Samokhin Ivan Sergeyevich
Peoples’ Friendship University of Russia
Sokolova Nataliya Leonidovna
Peoples’ Friendship University of Russia
Sergeyeva Marina Georgiyevna
Peoples’ Friendship University of Russia

Журнал: Научный диалог

Номер: 12(60)    Год: 2016    Страницы: 401-414

DOI:     УДК:    

Ключевые слова

толерантность  терпимость  инклюзивное образование  учащиеся младших классов  одноклассники  tolerance  inclusive education  elementary school students  classmates  

Аннотация

The development of tolerance of junior schoolchildren in the context of domestic inclusive education is considered. Special attention is paid to the creation of tolerant relations between classmates. It is assumed that the ability to such relations will contribute to a higher level of tolerance to relatives, colleagues, friends and others in general. The relevance of the chosen topic is determined by the implementation of the Federal law “On education in Russian Federation,” providing the use of inclusive methods and technologies in learning and education. Dissertation researches are analyzed in the field of formation of tolerance among children, reflecting the trends of inclusive education understood in the broadest possible sense. Under this interpretation the interests not only of students with disabilities (as in the Russian Federation), but also other children (in accordance with international approach) are taken into account. Such an interpretation is the novelty of this study. The authors note that the majority of researchers propose to develop tolerance of junior schoolchildren to the people around them through the arts: literature, folk tales, painting, sculpting, music. It is suggested that this approach is one of the most effective. The authors believe that school education should be rather conservative in a meaningful way, but at the same time it should include new methods, consistent with the spirit of inclusive education.

Источники

Азизова. Д. Б. Воспитание культуры учебного сотрудничества младших школьников в классах со смешанным национальным составом учащихся : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Д. Б. Азизова. - Москва, 2008. - 192 с.  
Аксёнов. А. В. Повышение эффективности процесса физического воспитания детей младшего школьного возраста в условиях инклюзивного образования : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.04 / А. В. Аксёнов. - Санкт-Петербург, 2011. - 203 с.  
Артюшенко. Н. П. Организационно-педагогические условия обучения детей с ограниченными возможностями здоровья средствами инклюзивного образования : диссертация … кандидата педагогических наук : 13.00.01 / Н. П. Артюшенко. - Томск, 2010. - 180 с.  
Бардиер. Г. Л. Социальная психология толерантности : диссертация.. доктора психологических наук : 19.00.05 / Г. Л. Бардиер. - Санкт-Петербург, 2007. - 457 с.  
Бурлак. О. А. Формирование культурной толерантности младших школьников на уроках музыки : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.02 / О. А. Бурлак. - Екатеринбург, 2007. - 241 с.  
Зырянова Е. А. Формирование умений речевого этикета младших школьников : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.02 / Е. А. Зырянова. - Челябинск, 2011. - 234 с.  
Люблинская А. А. Учителю о психологии младшего школьника : пособие для учителя / А. А. Люблинская. - Москва : Просвещение, 1977. - 224 с.  
Мукаева. А. Ш. Формирование толерантности у младших школьников средствами народной педагогики : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / А. Ш. Мукаева. - Махачкала, 2011. - 173 с.  
Обухова. Л. Ф. Возрастная психология : учебник / Л. Ф. Обухова. - Москва : Юрайт, МГППУ, 2011. - 460 с.  
Самохин. И. С. Содержание основных понятий инклюзивного образования / И. С. Самохин, Н. Л. Соколова, М. Г. Сергеева // Научный диалог. - 2016. - № 9 (57). - С. 311-327.  
Чигрина А. Я. Инклюзивное образование детей-инвалидов с тяжёлыми физическими нарушениями как фактор их социальной интеграции : диссертация … кандидата социологических наук : 22.00.04 / А. Я. Чигрина. - Нижний Новгород, 2011. - 147 с.  
Ширванян. А. Э. Формирование толерантности младших школьников в процессе педагогического общения : диссертация.. кандидата педагогических наук : 13.00.01 / А. Э. Ширванян. - Ставрополь, 2008. - 230 с.  
Bunt. L. The Handbook of Music Therapy / L. Bunt, S. Hoskyns. - 1st edition. - Hove and New York : Brunner - Routledge, 2002. - 357 p.  
Davis. W. B. An Introduction to Music Therapy Theory and Practice / W. B. Davis, K. E. Gfeller, M. H. Thaut. - 3rd edition. - Silver Spring (Maryland) : American Music Therapy Association, Inc, 2008. - 573 p.  

Полный текст статьи

скачать